21 November 2012, 21:29

Deutsche Welle envies the Voice of Russia

Deutsche Welle envies the Voice of Russia

The web site of the German radio station Deutsche Welle in Romanian published an article, which would be very funny if it did not raise doubts about the level of professionalism of the German journalists. Despite the fact that the article was entitled "Is Romania a colony?" it authors did not bother to dwell on the subject, but went directly to attacking the Voice of Russia. The Russian radio station is blamed for almost uprooting the government authority as well as the law and order. Some of the passages from the text published by Deutsche Welle create a surrealistic impression.

"In relation to the upcoming parliamentary elections, a few important questions come up: will Romania find itself ruled by an absolutist parliament, which has a majority capable of changing the constitution for something created and approved in accordance with the wishes of the Voice of Russia and Antena3? How fast will Romania turn into a banana republic? How fast will happen the deterioration of the state of law that was started during the parliamentary coup that took place last summer. "

One must say that the journalists at the Deutsche Welle are not original in their accusations towards the Voice of Russia. Romania's president Traian Basescu was the first to come up with such accusations when he stated that Romanian politicians and journalists "receive instructions over the radio" and repeat the ideas of the Voice of Russia instead of listening to the Western press. Now the German journalists simply adapted the accusations for the use during the election campaign and scare the Romanian readers that the Voice of Russia will test the new constitution, which will be written in accordance with the wishes of the Russian journalists.

Despite the accusations directed at the Voice of Russia, it is the Deutsche Welle journalists who can be suspected of attempting to directly influence the policy of the Romanian government. In that respect very demonstrative is the recent editorial published by the web site of Deutsche Welle, in which the German journalists harshly criticized Prime Minister Victor Ponta for the mere thought to veto the German draft of the EU budget.

The reaction of the Western spokesmen is understandable if one takes into account that they are used to work in an absolutely clear field from ideology point of view with no competition. Over the past twenty years, the only acute topic of discussion in the Romanian media has been "how to better please the West?" It is easy to notice that the departure of the era of calm life and of absence of competition causes some nervous reaction. Unlike Deutsche Welle, the Voice of Russia does not have an office in Bucharest and does not broadcast in Romania. The Voice of Russia only has a web site in Romanian, but that was sufficient for having the work of the Russian journalists to become a bone in the throat of many Russia-phobic persons in the political and media strata not only in Romania, but also in the EU. The materials published by the web site of the Voice of Russia attract the readers by tackling the subjects that are unofficially banned in the Romanian press. For example, the material in which an analyst from the Voice of Russia scrupulously counted the losses of the Romanian budget from the privatization of the Romanian state oil company, attracted huge interest. In the Romanian Russia-phobic press not one single analyst has been willing to verify the calculations, which show that the loss was around 20 billion USD, which amounts to 11% of Romania’s gross domestic product. But they instantly accused the Voice of Russia that the publication of that analysis was "working off" the order from "Gazprom and KGB". The analysis of the taxes paid in Romania by the Western oil companies revealed that they are half of what they paid in Equatorial Guinea and five times smaller than what they paid in Norway. Instead of well-articulated responses we heard only new accusations of anti-European propaganda. The only Romanian TV channel that was brave enough to raise this subject was instantly "punished" by the termination of advertising contracts, since the West holds the Romanian press on a very short leash. The Voice of Russia is uncomfortable and causes fury by the fact that it cannot be bought or forced to stay silent. Quite possible that the German journalists simply envy the growth of influence of the Voice of Russia.

The very fact that Deutsche Welle and a sizable part of the Romanian press are forced to discuss the subject of economic colonization of Romania in itself proves the success of the themes launched for discussion by the Voice of Russia. In the past one could not even imagine that the reality would force the Western propaganda specialists to work hard in order to preserve their influence over the minds and hearts of the Romanian public.

There is one piece in the text of the German journalists that strikes by its sincerity:

"The economic and financial crisis, which the euro zone faces, and the decisions proposed by Germany to solve that reveal that a part of the European elite seek an accelerated integration, which means a significant cut down of sovereign rights of the EU member countries. From the point of view of such elites, the Old World would not be able to survive the economic challenges of the globalization, unless it becomes the United States of Europe. For this purpose, the EU member states are forced to give up their independence, which would be transferred to Brussels for mutual advantage."

According to the logic of the authors of the text, the Voice of Russia is a major obstacle on the path to that goal. Uneasy questions arise: what is the link between surrendering one's sovereignty and solving the economic problems? What does the Voice of Russia have to do with all this? The Western propaganda prefers to answer all these questions without tackling the essence, but with yet another emotional outbreak together with a demand to stop anti-European propaganda on their territory. The Voice of Russia attracts the Romanian readers by exactly the fact that it tries to look at the world from their point of view and their problems. This is the difference with the Western propaganda, which faces an unpleasant task of convincing the whole nation that to give up the right of determining its own destiny is good and right and to close eyes on all the drawbacks of the Western world. It is easy to notice that in this context the Voice of Russia hinders the efforts of the Western propaganda. The era of unilateral rule of the West on the media Olympus is over, and this cannot but make one happy.

  •  
    and share via